fireworks

Tuesday, January 18, 2011

kenapa tindakan didahulukan daripada fikiran???

Salam...
May Allah Bless Us...
ok, kita anggap ini sebagai satu fikiran yang kusut...

Apabila manusia terdedah untuk berfikir secara rasional... itu adalah tindakan yang paliingggg patut manusia bersyukur sebab kalau bagi pendapat penulis sekalipun, everything akan jadi perang dunia kalau sesuatu tindakan yang dilakukan tanpa berfikir. 

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata no reverse2..hehe..no sedut balik apa yg telah terluah oleh mulut walaupun guna colgate 12hours sekalipun..=)

Percayalah dengan peribahasa kerana pulut sntan binasa kerana mulut badan binasa..(wah, bgga ckgu BM pnulis)..

Itulah nak dikatakan sebarang tindakan seharusnya didahulukan dengan keputusan yg diambil. Fikir sehabis-habisnya.

Nak dikatakan juga melayu mudah lupa. sangat suka tabur janji2 manis tapi tak ditunaikan ( pnulis ambil iktibar..) macam mana lah nak elakkan kita semua buat keputusan terburu2..what should we do??

Anyway, sebenarnya fikiran yang waras datangnya dari badan yang sihat dan juga hati yang suci..sebab Allah kurniakan kita fikiran untuk berfikir agar melakukan sesuatu kebaikan.. lalu dengan akal yang waras inilah kita melakukan sebarang tindakan.. segalanya di landasan yg benar didorong oleh kemanisan iman yang sentiasa berlagu dalam hati kita..

Percayalah saudara saudari..dekatkan diri dengan Allah..

Hmm,, macam mana pula kalau kita dalam keadaan waras tetapi tak tahu nak buat keputusan yang tepat.. unstable.. Allah..Allah yang boleh bantu kita.. sebab kita minta petunjuk dariNYA..kalu confius nak buat keputusan.. apa kata kalau kita solat istikharah. dan apabila kita dah buat keputusan tu.. kita buat solat hajat..mohon segalanya lancar..kalau xdapat ape2 petunjuk jugak utk lakukan sebarang tindakan yang waras lagi excellent, lakukan solat taubat...

Ya... mungkin kita banyak buat salah dengan-NYA..kita minta ampun..Sesunnguhnya Allah maha pengampun..Allahu Ghafar!!

Dan macam mana pula kalau kita sedih..orang sedih macam2 dia fikir..maka apabila fikiran d luar kawalan..akan muncullah tindakan di luar jangkaan.. unexpected!!

Dekatkan diri..banyakkan zikir..doa..Jangan sedih..La Tahzan..Innallah ha ma'a na...insya Allah...

-Rasenya penulis macam bagi tazkirah kecil pulak..tak pernah2 ni..hihi.. semoga memberi pengajaran kepada semua pihak termasuklah kesedaran penulis sendiri..

Salam Satu Islam
Ad din yang benar di bawah satu lembayung ukhwah abadan abada...

2 comments:

  1. penulis bg tazkirah,,its miracle,,!!,,hehe,,nice2,,i like!!

    ReplyDelete
  2. penulis x bisa bg ceramah..kebetulan je:P

    ReplyDelete

There was an error in this gadget